Als bakker sta je midden in de wereld. En heb je alles in huis om direct in te spelen op wat hip and happening is. Maar natuurlijk heb je niet altijd tijd om de vinger aan de pols te houden. Daarom volgen wij de nieuwste ontwikkelingen voor je op de voet. In deze Klok weer drie actuele trends inclusief achtergrondinformatie én natuurlijk een vertaling naar een nieuw succesproduct in je bakkerij. Veel ideeën zijn ook heel geschikt voor Kerst. Laat je nu alvast inspireren in de opmaat naar de decembermaanden!
Bekijk het online TrendZ.-magazine
1.
Zo min mogelijk voedselverspilling.
Bij duurzaamheid in combinatie met voeding, denk je al snel aan dierenwelzijn, of eten van Hollandse bodem dat past bij het seizoen in plaats van ingevlogen uit Verweggistan.
Trend
Food waste.
Bij duurzaamheid in combinatie met voeding, denk je al snel aan dierenwelzijn, of eten van Hollandse bodem dat past bij het seizoen in plaats van ingevlogen uit Verweggistan.
Tegenwoordig staat ook het vermijden van voedselverspilling hoog op de agenda. En dit is noodzakelijk want naar schatting wordt er jaarlijks wereldwijd 1,6 miljard ton voedsel weggegooid. Dat is maar liefst een derde van al het voedsel dat we produceren! Dat is niet alleen niet uit te leggen aan al die mensen in Nederland en andere landen voor wie eten niet altijd bereikbaar is. Het levert ook een afvalstroom op waarmee we de aarde extra belasten.
Even een wake-up call: tien procent van de broeikasgasuitstoot komt door voedselverspilling. Dat is meer dan de hele luchtvaartindustrie. Natuurlijk, veel ‘restvoedsel’ kan toch nog nuttig worden ingezet als veevoer. Maar het is niet voor niets dat er in de supermarkt steeds meer ‘buitenbeentjes’ liggen: groente en fruit dat blijkbaar niet de schoonheidsprijs wint, maar daar niet minder om smaakt. En dus terecht dat ze worden gered van de afvalberg. Hetzelfde geldt voor de populaire app ‘Too Good to Go’: verrassingstassen en -pakketten met goed eten van winkels en restaurants.
Zo kun jij hierop inspringen
Oud brood: inmiddels maken allerlei ondernemers er allerlei producten van zoals jenever! Kijk maar eens op bakersbest.nl. Ook jij kunt onverkocht brood nog waardevol verwerken. Bijvoorbeeld als tosti invriezen en verkopen of uitserveren in je tearoom. Of denk eens aan broodpudding, een geweldige aanwinst in je gebaksassortiment. Ook voor ambachtelijke croutons of echt bakkerspaneermeel is er gegarandeerd een markt. Waste is only waste if you waste it!
2.
Makkelijke maaltijdbox.
‘Wat eten we vandaag’? is misschien wel de meest gestelde vraag van Nederland. De creativiteit of tijd (of beide) van de gemiddelde consument staat tegenwoordig behoorlijk onder druk. Daarom draait eten regelmatig uit op iets gemakkelijks. Eigenlijk geen trend, maar een structurele ontwikkeling. Een van de oorzaken van deze ontwikkeling is de zogeheten gemaksgeneratie.
2.
Trend
Do It Yourself.
‘Wat eten we vandaag’? is misschien wel de meest gestelde vraag van Nederland. De creativiteit of tijd (of beide) van de gemiddelde consument staat tegenwoordig behoorlijk onder druk. Daarom draait eten regelmatig uit op iets gemakkelijks. Eigenlijk geen trend, maar een structurele ontwikkeling. Een van de oorzaken van deze ontwikkeling is de zogeheten gemaksgeneratie. In 2030 behoort de helft van de volwassen Nederlanders tot deze generatie. Dat zijn de Millennials (geboren tussen 1981 en 1996 en de Gen Z (1997-2012). In hun levensstijl passen de to-go-winkels op stations en tankstations, kant-en-klare maaltijdsalade, en de flitsbezorger.
Niet voor niets zijn ook de maaltijdboxen de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten. Van HelloFresh, Green Chef en EkoMenu tot Dinnerly en Marley Spoon. Inclusief gevarieerde en gezonde recepten. De goede reputatie van maaltijden uit een doos werd nog eens versterkt dankzij de dinerboxen die restaurants zijn gaan leveren. De succesformule is helder: een foodprofessional bedenkt het + alle ingrediënten al bij elkaar + zelf thuis maken + makkelijk en lekker.
Zo kun jij hierop inspringen
Verras je klanten met een DIY-dessertbox. Want als specialist in lekkere, zoete toetjes kun jij je klant helpen om een bestaand product van ambachtelijke kwaliteit makkelijk aan te passen en te decoreren tot een unieke lekkernij. Vul je ambachtelijke DIY-dessertbox met bijvoorbeeld mix voor cake of muffins. Samen met zakjes crumble, chocoladepajets, hazelnootstukjes, butterscotch granulaat en een spuitzakje vruchtenvulling. Die extra’s zijn precies de ingrediënten waar een mooie hoge marge voor je op zit en die het winkelpersoneel in verloren uurtjes kan voorbereiden.
3.
La bella Italia.
Waarom we Italiaans eten nog altijd een trend noemen? Nou, heel eenvoudig: omdat er steeds weer nieuwe producten populair worden uit de Italiaanse keuken. Iedereen (nou ja, bijna iedereen) weet dankzij de moderne koffiemachines precies wat we bedoelen met espresso, cappuccino, ristretto, lungo, corretto of doppio.
Trend
De wereld op je bord.
Waarom we Italiaans eten nog altijd een trend noemen? Nou, heel eenvoudig: omdat er steeds weer nieuwe producten populair worden uit de Italiaanse keuken. Iedereen (nou ja, bijna iedereen) weet dankzij de moderne koffiemachines precies wat we bedoelen met espresso, cappuccino, ristretto, lungo, corretto of doppio. Over pizza en pasta als avondeten hoeven we het natuurlijk ook niet te hebben. Maar voor ontbijt, brunch, koffietafel en dessert is nu ook de panettone helemaal hot. In 2020 nam de lekkernij in Italië maar liefst 52 procent van de volledige kersttaartenmarkt voor zijn rekening, goed voor een omzet van 109 miljoen euro.
Ook buiten Italië groeit het assortiment panettones flink. Zo heeft de retail in Zuid-Amerika de afgelopen vier jaar vier keer meer panettones geïntroduceerd, en in Europa zo’n tweeënhalf keer meer. Panettone is bovendien een interessante omzetmaker: een hoogwaardige panettone van de ambachtelijke bakker gaat zo maar voor minimaal 20 euro over de toonbank.
Zo kun jij hierop inspringen
Je bakt vast al heerlijk verse panini’s, focacccia’s en minipizza’s voor de lekkere trek. Met panettone vul je je Italiaanse assortiment op een bijzondere manier aan. Je kunt ‘m maken als brood of als tulband. Als brood bijvoorbeeld met witte chocolade en stukjes sinaasappel. Ook een geweldige combinatie: donkere chocolade en abrikozen. De tulbandvariant werk je aan het eind van het jaar schitterend af met onder meer fondant en kerstdecoratie. Maar er zijn vele soorten en maten; gebruik als basis Maestro Boterstol in combinatie met panettone aroma. Of Fantasy Panettone Cake. En vind je het bakken van de originele panettone best een gedoe? Ga dan aan de slag met onze Chocotone, want die maak je een stuk rationeler.