Afdeling Productinformatie & Wetgeving.
Onze eigen interne professionele kennisbank.
Stel: je krijgt een klant in de winkel met een vraag. Ze is lactose-intolerant. Kan ze zonder problemen je brood eten? Dat is typisch informatie waarvoor je de specialisten van productinformatie & wetgeving belt. Want achter al onze brood- en banketproducten staat een professionele kennisorganisatie.
Bij Zeelandia laten we niets aan het toeval over. Zo weten we alles over de honderden grondstoffen die we inkopen. Waar komt het vandaan, wat is de voedingswaarde, welke allergenen zijn aanwezig, wat is het bronmateriaal en hoe moet de grondstof worden vermeld in de ingrediëntendeclaratie? Daarnaast volgen we relevante wetgeving op de voet. In Nederland, Europa, en zelfs wereldwijd; we exporteren immers naar zo’n honderd landen. We houden goed in de gaten wat dit allemaal betekent voor de producten die Zeelandia maakt, inclusief de zogeheten claimproducten als vegan, biologisch, halal, koosjer en glutenvrij. En tot slot delen we al die kennis met onze klanten. Onder meer via de juiste etikettering, online op zeelandia.nl (kies in de navigatiebalk Kennis > Kwaliteit en Wetgeving), via SpecsPlaza én persoonlijk via e-mail en telefoon.
Veilige mix
Al deze werkzaamheden liggen op het bord van de specialisten van product-informatie & wetgeving. Voor het ophalen en verspreiden van al die kennis heeft de afdeling contact met bijna iedereen binnen Zeelandia. Van customer service, de product-ontwikkelaars en marketing, tot inkoop en de accountmanagers. Het team bestaat uit een afdelingsmanager, twee senior specialisten en acht specialisten. Elk verantwoordelijk voor bepaalde activiteiten en landen. Grote kans dat je ze al eens hebt gesproken als je ooit productinformatie of advies hebt gevraagd. Zo kent specialist Anne Brooshoofd precies het antwoord op een vraag over notenallergie: “We hebben duidelijk per artikel in kaart wat er aan allergenen inzit en wat er aan kruisbesmetting plaatsvindt. Onze poederfabrieken verwerken geen noten, dus we kunnen bevestigen dat onze poedervormige producten veilig zijn voor mensen met een overgevoeligheid voor noten.”
Meedenken
Doorvragen en adviseren is belangrijk en daardoor een belangrijke taak van de afdeling. Veel en vooral actuele informatie over bakkerijgrondstoffen is bijvoorbeeld 24/7 te vinden in de ingrediëntendatabank SpecsPlaza. Zeelandia heeft daarin pakweg 1.700 actieve specificaties ondergebracht. En hoe zit het met die klantvraag over lactose-intolerantie? “Het lijkt een eenvoudige vraag, maar het antwoord vergt wat extra toelichting”, vertelt specialist Fanny van der Veldt. “We informeren onze klanten over de aanwezigheid of afwezigheid van lactose in ons product en geven advies over mogelijke kruisbesmetting met lactose via onze productielijnen.” “Daarnaast is het goed om te weten dat er voor bakkerijproducten geen Europese norm is voor de bewering ‘lactosevrij’. Maar in Nederland houdt de NVWA de norm aan van maximaal 10 mg lactose per 100 gram product (= 100 ppm). En voor de bewering ‘lactose-arm’ maximaal 1000 mg lactose per 100 gram product”. “Mensen met een overgevoeligheid voor lactose reageren verschillend. Wat voor de ene persoon te verdragen is, kan voor de ander wel klachten geven”, vult Mirte Blom aan. “In ons advies blijven we met je meedenken.”
Verantwoordelijkheid nemen
Vanuit hun schat aan informatie werkt de afdeling productinformatie & wetgeving actief samen met kennisinstituten, brancheorganisaties en overheid. “Zo hebben we via de technische commissie van branchevereniging NEBAFA aan het stuur gezeten van het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood. Dat geeft duidelijkheid over benamingen van brood, zoals meergranenbrood”, aldus manager Mirjam Kerckhaert.
“Een vergelijkbaar traject loopt nu onder de naam Bakkerszout 2.0. Doel is om zout met een lager natriumgehalte te introduceren. Dit alles sluit aan bij het Nationaal Preventieakkoord van de overheid. Wij nemen als vooraanstaande leverancier onze verantwoordelijkheid. Op elk niveau.”
Video.