The Best of Bake Up Day '23
De toekomst uitdagend? Misschien. Maar wij hebben er zin in en kijken graag positief vooruit. Op de Bake Up Day van 6 juni ging het daarom onder andere over foodtrends, jongeren in de bakkerij, klantbeleving, de grondstoffenmarkt, slim met energie en hoe het leuker kan.
Opening
Mariëlle Bordewijk
Jongeren in de bakkerij
André Merlijn
Hoe geef je een compliment met impact?
Complimentenmeisjes
Hoe je meer klanten wint voor je winkel
Marian Bekkers
Slim met energie
Nadia Poortvliet
De grondstoffenmarkt uitgelegd
Peter Esch
Als de koning je klant zou zijn
Sydney Brouwer
Afsluiter
Feike Cats
De Bake Up Day begon al gelijk goed. Food designer Mariëlle Bordewijk opende het programma met een wervelend verhaal vol toegespitste, smaakmakende foodtrends én inspirerende ideestarters. Daarmee wakkerde zij direct bij alle deelnemers het innovatievermogen aan om de volgende stap naar de toekomst te zetten. “Gelukkig gaat het in food niet zo snel als in de mode, want de Zara heeft elke zes weken een nieuwe collectie hangen”, zegt Mariëlle na de succesvolle Bake Up Day. “Maar als je over een periode van vijf tot dertig jaar terugkijkt, dan zie je toch wel dat er veel verandert. Het leuke in voeding is dat er veel trends tegelijkertijd plaatsvinden. Naast wat hypes natuurlijk ook thema’s die groot en blijvend zijn. Wij kijken in onze trendpresentaties altijd naar de grotere bewegingen in de manier waarop mensen voedsel kopen, bereiden, eten en ervaren. Dat het lekker moet zijn, dat is van alle tijd!”
Food designer en trendwatcher Mariëlle Bordewijk pakt uit met foodtrends.
Trend ‘Global cuisine’:
Woosters gebak bij Maison Aleph in Parijs. Hier worden Arabische invloeden gemengd met Franse patisserie klassiekers.
Glocal cuisine
Glocal cuisine is een samentrekking van ‘global’ en ‘local’. Daar lijkt een tegenstelling in te zitten, van lokaal versus ver weg. Het grappige is dat consumenten beide behoeftes hebben, merkt Mariëlle.
Lees meer ›
Eco optimism
Duurzaamheid is een heel belangrijk thema. Consumenten waarderen het als ondernemers daar actief aan bijdragen, ziet Mariëlle.
Lees meer ›
Trend ‘Cost creative’:
Rose Bakery biedt naast de quiches ook salades aan. Daarmee wordt deze bakkerij als take-away nog relevanter voor de avondmaaltijd.
Trend ‘Cost creative’:
Royaal gevulde quiches bij Rose Bakery in Parijs. Ideaal als lunch of als makkelijke avondmaaltijd.
Cost creative
Het afgelopen jaar zijn veel huishoudens prijsbewuster geworden door de energiekosten en inflatie. De kans bestaat dat de speciaalzaken niet meer automatisch de eerste keuze zijn van consumenten, zo waarschuwt Mariëlle.
Lees meer ›
Maison Aleph heeft een ‘signature’ (woosters) gebakje gemaakt van engelenhaar (kadaïf). Super krokant!