'Durf vanzelf-
sprekendheden
te challengen.'
Jonge ondernemers van de zesde generatie Dunselman willen de dingen van nu nog beter doen.
Sinds pakweg anderhalf jaar is het ruim 160-jaar oude familiebedrijf Bakkerij Dunselman in handen van Barry, Anne en Peter jr. Terwijl Peter sr. nog steeds meewerkt, zetten de jonge ondernemers hun eigen koers uit. Zakelijk, maar in het achterhoofd de visie van hun moeder: “De mens centraal”.
Wie in de kop van Noord-Holland op zoek gaat naar een ambachtelijke bakker, heeft een grote kans bij Bakkerij Dunselman uit te komen. Het bedrijf omvat zes winkels in Den Helder, Julianadorp en Hippolytushoef, en binnenkort een zevende in Schagen. Bovendien belevert de bakkerij al zo’n twaalf jaar de SPAR-supermarkten op Texel, Medemblik, ‘t Zand en Abbekerk. “We zien die verkooppunten als verlengstuk van onze winkels. Ons dagverse assortiment wordt daar volledig in onze eigen look and feel gepresenteerd. Zeker op Texel hebben we een heel trouwe fanbase die echt voor ons product naar de SPAR gaat”, vertelt Barry Dunselman, verantwoordelijk voor de bakkerijoperatie, productontwikkeling, inkoop en B2B-sales.
Strategische visie
Barry, Anne en Peter jr. zijn alle drie hbo-opgeleid en beschikken daarnaast over een flink portie (internationale) ervaring buiten het familiebedrijf. Die optelsom is terug te zien in hun stijl van managen: gericht op voortdurende verbetering, niet automatisch tevreden met hoe het altijd is gegaan. “Flexibiliteit is key”, constateert Barry. “Ik ga graag in gesprek met klanten over hun specifieke wensen.”
“We willen de dingen die we nu doen beter organiseren”, vult Peter jr. aan, die de winkels, finance, IT, marketing en projecten onder zijn hoede heeft. “Daarbij hoort het steeds challengen van het bedrijfsmodel of bepaalde wetmatigheden in onze branche.” Als een van de resultaten daarvan ligt er een document waarin de strategische visie is beschreven. Onderdeel is innovatie op diverse fronten. “Wij zijn de generatie die is opgegroeid met computers. Automatisering is altijd een uitdaging als productiebedrijf met winkels en kassasystemen. Tot dusverre hebben we diverse tools geïntroduceerd voor onder meer urenregistratie, documentbeheer en communicatie.”
Dunselman Academy
Nieuw is ook de manier waarop de circa zeventig medewerkers bij de bedrijfsvoering worden betrokken. Met als rode draad de ambitie om de leukste werkgever van Noord-Holland te zijn. Alle HR-zaken liggen in handen van Anne. “Mensen moeten natuurlijk wennen aan de manier waarop wij het bedrijf leiden. En ja, sommigen hebben we daardoor niet voor ons bedrijf kunnen behouden. Anderzijds brengt de nieuwe Dunselman Academy nieuwe kansen. Zo organiseren we binnenkort kennissessies op basis van open inschrijving, want verplichte trainingen werken minder goed. We hebben een externe partij ingeschakeld om in alle vertrouwelijkheid gesprekken met de medewerkers te voeren. Er is een on-boardingstrategie met een trainingsstore waar nieuwe collega’s in één week het Dunselman-DNA leren kennen. We zorgen voor beloningen en matchen doorgroeiwensen met competenties. Sommige mensen worden immers heel blij van opdrachten krijgen, anderen juist van mogen meedenken. En we laten niet alleen zien welke kant we op willen, maar ook waarom.”
Familierecepten en relaties
Op het gebied van productinnovaties volgt het drietal een duidelijke koers. Barry: “De familierecepten en local heroes vormen de basis, aangevuld met de bredere trends en ontwikkelingen.” Daarnaast wordt geïnvesteerd in relaties, zeker vanwege een aanzienlijk derde kanaal. Zoals naast de genoemde SPAR-vestigingen ook de Albert Heijn in Den Helder. Verder krijgen koopvaardijschepen dagvers beleverd via een offshore supplier, terwijl booreilanden wekelijks met de helikopter vanaf Den Helder Airport van dozen brood en lekkers worden voorzien. En dan zijn er nog zorginstellingen Omring, Tellus en het Noordwest Ziekenhuis. Peter jr.: “Wij willen met ons bedrijf impact maken in de maatschappij. Wij zien de bakkerij als een nalatenschap en een groot goed dat we voortzetten op onze manier, maar wel met respect voor wat er in dit bedrijf aanwezig is. Dat is echt een intrinsieke motivatie.”