Echte Bakkersgilde en Zeelandia strategische samenwerkingspartners
Directeur Geert Caniels: “Wij doen allebei geen concessies in kwaliteit”
Als lid van een branchevereniging of ander gezamenlijk initiatief sta je als bakkersbedrijf veel sterker. Ook Zeelandia verbindt zich via partnerships met deze organisaties. Zo leggen we ons gewicht in de schaal voor de branche, en dus voor jou. Een van die partnerships hebben we met het Echte Bakkersgilde. Directeur Geert Caniels is al 23 jaar het gezicht van dit keurmerk. “Een bakker die lid bij ons is, moet ambitie hebben; wie denkt dat die er al is, heeft bij deze club niets te zoeken.”
Het Echte Bakkersgilde is ontstaan toen in de jaren zestig supermarkten brood mochten gaan verkopen en een aantal warme bakkers zich zorgen maakte over de opkomst van broodfabrieken. Deze bakkers wilden zich onderscheiden met kwaliteit door te gaan samenwerken en recepturen uit te wisselen. Naarmate steeds meer bakkers zich aansloten ontstond de behoefte om ook een gezamenlijk logo voeren, met behoud natuurlijk van ieders eigen zelfstandigheid en identiteit. Dat logo is inmiddels ook een keihard keurmerk, aldus Caniels: “Bakkers werken hard, zijn gepassioneerd en weten dat ze elke dag moeten leveren. Een dag verslappen is er niet bij, dan kun je zomaar klanten kwijtraken. Ik kom zelf uit een tuindersfamilie en dan weet je: als de tomaten beginnen te kleuren, dan moeten ze eraf.”
Wisselwerking
Het Gilde ondersteunt aangesloten bakkers op het gebied van kwaliteit en marketing. Maar van de bakkers zelf wordt ook een actieve bijdrage verwacht, zegt Caniels: “Je moet bereid zijn om te delen om anderen beter te maken, met als doel dat je ook zelf beter wordt.” Die wisselwerking is er ook met de zogeheten GildePartners, waar Zeelandia er een van is. “Met Zeelandia hebben we in 2004 het volkoren meergranenbrood GildeKorn op de markt gebracht. Spannend, want het was het eerste brood dat meer dan 2,40 euro kostte. In de bijna twintig jaar sindsdien zijn er echter naar schatting 25 miljoen broden van verkocht, en het is daarmee denk ik een van de meest succesvolle introducties in het ambacht ooit. Bovendien is GildeKorn vaak gekopieerd en dat is al een compliment op zich.” Uiteraard sparren beide organisaties nog steeds regelmatig over de promotie van het GildeKorn-merk en nieuwe introducties zoals GildeFit in 2021. Zeelandia levert daarnaast vakmensen voor de jurering van de bekende vakcompetities van het Gilde, zoals voor paasbroden, roomboteramandelstaven, kerststollen en oliebollen.
Sterke filosofie
“Zeelandia heeft een sterke filosofie en houdt daar ook aan vast. Geen concessies doen aan kwaliteit, en oprecht proberen de bakkers vooruit te helpen”, herkent Caniels. “Wat daarnaast van enorme waarde is, is het feit dat Zeelandia de distributie in eigen hand heeft. In tegenstelling tot alle andere grondstofproducenten waar wij zaken mee doen, die voor de afzetgegevens van hun grondstoffen afhankelijk zijn van de groothandels die hun grondstoffen distribueren. Waardoor we vaak pas zes weken later data krijgen. Via Zeelandia weten wij vrijwel meteen of een product aanslaat of niet, zodat we gericht marketing kunnen bedrijven. Bovendien vergt een goede samenwerking ook een goede klik. Die heb ik met verschillende personen binnen Zeelandia altijd gehad en nog steeds.”
Zingeving en duurzaamheid
Heeft Caniels vanuit zijn brede kijk op de sector ook een visie op de toekomst van de branche? “Het aantal bakkers blijft dalen. In het gehele mkb bestaat een enorme uitdaging in de bedrijfsopvolging. Het animo om in het traditionele model van een bakkerij in te stromen is laag. Daarentegen stijgt al jaren het aantal initiatieven in de markt waarbij mensen vanuit het niets een bakkerswinkeltje of desembakkerijtje opstarten, vooral in de grote steden. Die zijn niet gedreven door omzet of groei, eerder door zingeving en duurzaamheid. In plaats van een bedreiging, kun je dit ook als kans zien. Want blijkbaar is er een enorme belangstelling om met brood, patisserie en viennoiserie te werken.”