De Klok
  • 7/16

Op weg naar de duurzame bakkerij

We zien het steeds meer bakkers doen. De ovens eerder uit (en niet alleen vanwege de hoge energieprijs). Bijzondere ingrediënten van lokale leveranciers verwerken. Of een katoenen broodtas aanbieden. Ook Zeelandia zet elke dag net zo gedreven in op verduurzaming. Met herkenbare acties. Want wat wij doen, kun jij optellen bij je goede verhaal.

 

Natuurlijk koudemiddel

Veel van onze producten moeten tijdens en na productie worden gekoeld. We hebben drie grote installaties geplaatst die niet alleen zuiniger met energie zijn, maar ook een middel gebruiken dat niet of nauwelijks bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Een industriële koeling werkt namelijk net zoals een airconditioning: de lagere temperatuur wordt gemaakt met een speciaal koudemiddel. Wereldwijd worden hier vooral synthetische varianten voor gebruikt, maar die hebben een hoge GWP-waarde: Global Warming Potential. Die term zegt het al: een grote invloed op het klimaat. Veel van deze synthetische koudemiddelen hebben een GWP-waarde van tussen de 1.000 en 3.000. Maar naast synthetische koudemiddelen zijn er ook natuurlijke koudemiddelen. Zoals koolwaterstoffen met een interessante GWP-score van 2 tot 6. En CO2 met een GWP van 1. Koploper in een lage GWP is met kop en schouders ammoniak: GWP 0. En precies dat zit er in onze proceskoeling.

(Bijna) overal ledverlichting

Op onze productielocatie in Zierikzee is inmiddels bijna alle conventionele verlichting vervangen door ledverlichting. Dat hebben we ook gedaan met de oude verlichting die misschien nog wel even had meegekund. Maar ledverlichting heeft grote voordelen (ook in je eigen winkel trouwens). Zo verbruiken ze aanzienlijk minder stroom; daarmee belasten we het energienet minder en verdienen ze ook nog eens in een mum van tijd terug. Ze gaan daarnaast vijftien tot vijftig keer langer mee dan een gloeilamp, dus er hoeven minder nieuwe lampen geproduceerd te worden. Voor de productie van ledlampen zijn overigens minder schadelijke materialen nodig. En ze worden veel minder warm waardoor we minder hoeven te koelen. Door deze en andere maatregelen is ons elektriciteitsverbruik sinds 2016 ruim 1.000.000 (1 miljoen!) kWh per jaar omlaag gegaan.

Warmte opnieuw gebruiken

Waarom nieuwe warmte maken als er nog volop warmte aanwezig is? Daarom hebben we een groot deel van de ruimteverwarming voorzien van warmte-terugwinning. Dat betekent simpelweg dat verse koude lucht van buiten alvast wordt opgewarmd met ‘gebruikte’ warme lucht van binnen. Door te zorgen dat die elkaar passeren, pak je gratis enkele graden mee. Daarmee hebben we de afgelopen jaren ruim 100.000 m3 minder aardgas verbruikt.

Minder brandstof

Onze vrachtwagens rijden met de schoonste motoren. En steeds meer collega’s werken een deel van de tijd thuis en vergaderen wanneer mogelijk online. Dat leverde tot nu toe al een besparing in het brandstofverbruik van het vracht- en personenvervoer op van ruim 160.000 liter.

Zonnepanelen op vrachtwagens

Dit jaar gaan de eerste twee trailers de weg op die voorzien zijn van zonnefolie. Dit SolarOnTop-concept zorgt ervoor dat het dieselverbruik (en daarmee ook de CO2 en stikstofuitstoot) met gemiddeld 5 procent per vrachtwagen afneemt. De energie die met behulp van de folie wordt opgewekt wordt opgeslagen in een accu voor de elektrische systemen van de vrachtwagen. Denk dan niet alleen aan de boordcomputer en de airconditioning, maar ook aan de laadklep en eventueel een elektrische pompwagen die achterin tijdens het rijden staat op te laden. Normaal gesproken wordt deze elektriciteit opgewekt met de dieselmotor, maar nu neemt de zon deze taak over. Groot voordeel van het systeem is ook dat de vrachtwagen niet meer stationair hoeft te draaien tijdens het laden en lossen. De komende jaren volgen meer trailers en bakwagens. Misschien staat een van deze vrachtwagens binnenkort wel bij jou voor de deur?

 

Nog even Zeelandia en MVO in het kort

Zeelandia heeft, zeker met onze geschiedenis als familiebedrijf, een beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Internationaal vaak aangeduid met corporate social responsibility (CSR). Daarmee sluiten we aan op wereldwijde doelen. Zeelandia zet zich in op vier gebieden:

1. Beter voor consumenten

2. Beter voor werknemers

3. Beter voor de planeet

4. Beter voor de maatschappij

Download het CSR-rapport