De Klok
  • 12/16

'We hebben vaak
extreem innovatieve
ideeën
'

De succesbakkerij Siss&Bro van jonge ondernemers Maarten, Vera en Merel ten Brinke

Gewoon een bakkerswinkel starten die direct staat als een huis. Het kan. Maar dan wel met een duidelijk concept: een ‘bakery’ met het populaire desembrood, hippe belegde broodjes en gebakjes met een knipoog naar de actualiteit. Dat bleek een schot in de roos in de toeristische hanzenstad Ommen. Onlangs openden de ondernemende zussen en broer in het dorp verderop een tweede vestiging.

Een Oekraïne-tompouce voor Giro 555. Mondkapgebakjes. De TikTok-hype New-Yorkerrol. En veel vegan. Maarten, Vera en Merel zijn met hun leeftijden midden en eind twintig snelle denkers én vooral snelle doeners. Oké, ze zijn alle drie opgegroeid in de bakkerij van hun ouders Berjan en Hetty ten Brinke. En zo als dat gaat in een ondernemersgezin, werkten ze van jongs af aan mee in het bedrijf. Maar in studie is ieder een eigen weg gegaan, zo kregen ze ook mee vanuit huis. Het bakkersvak zat echter toch in en de genen. En corona bleek de grote gamechanger.

Carrièreswitch

Het begon in 2015 op zo’n vijftig vierkante meter, zo vertelt Vera. “Maarten en ik openden een broodjeszaak aan de Markt, op ruim een halve kilometer afstand van de Kruisstraat, waar de winkel van onze ouders was gevestigd. In die tijd verschoof het centrum al richting onze locatie, en kwamen mijn ouders meer in een uithoek te zitten. Waar zij broodtrommelbrood en slagroomgebak verkochten, kozen wij voor een eigentijdser assortiment, gericht op een jonger publiek.” De winkel was voor beiden al een carrièreswitch op jonge leeftijd. Want Vera wilde dolgraag naar de Politieacademie, maar was nog te jong, en tegen de tijd dat zij de opleiding als Handhaver Toezicht en Veiligheid had afgerond, was Maarten gediplomeerd hovenier. Toch wilden ze allebei iets anders, en Maarten koos voor de bakkersschool en Vera slaagde voor haar studie Detailhandel. De perfecte combinatie, zo bleek al snel.

The place to be

Die eerste vijf jaar liet de winkel een gestage groei zien. En toen kwam corona. Vera: “Wij mochten als enige open en werden met onze belegde broodjes en koffie to go the place to be. Dat zijn we gebleven en groeiden maar door. ” In 2022 werd daarom een volgende grote stap gezet. Eigenlijk wel drie grote stappen. Het pand van de Rabobank naast de bakery kwam vrij, en kon worden overgenomen voor de broodnodige uitbreiding. Ouders Berjan en Hetty verhuisden hun winkel mee naar de Markt. En Merel stapte in de zaak, met kennis uit haar Groningse studie Ondernemerschap en retailmanagement, gespecialiseerd in vers speciaal. Daarmee veranderde de naam naar Siss&Bro met een dubbele ‘s’. “En we zijn ook verdrievoudigd. Een bestellijst voor verpakkingen deden we vroeger uit ons hoofd, nu zijn het twee kantjes A4.”

‘Wees niet bang om met de tijd mee te gaan. Je kunt je niet verschuilen achter ‘Dat kan ik niet, dat heb ik niet geleerd’.

Pen-en-papier-generatie

“Mama heeft best een tijd in de winkel gestaan,” zegt Merel. “Dat was ook belangrijk voor de herkenbaarheid. Zij kende alle klanten en alle klanten herkende haar en daardoor ons als familie Ten Brinke. Maar onze ouders zijn echte boomers, en dat is regelmatig veel strijden en soms hard botsen. Want zij vertegenwoordigen de pen-en-papier-generatie, terwijl wij investeren in allerlei digitale systemen. Neem nu alleen al de contacten met het derde kanaal. Papa heeft het onze horecaklanten al die jaren zó makkelijk gemaakt. Hij zat in een groepsapp met de koks, ze konden hem ‘s avonds nog bellen en dan regelde hij het ’s nachts. Maar bij ons kunnen zij tot uiterlijk half vijf ‘s middags bestellen. Want anders worden er te veel fouten gemaakt, in de bestelling of in de factuur. Bovendien moet ook het personeel bestellingen kunnen verwerken, en dat lukt niet als wij persoonlijk contactpersoon zijn.”
“We hebben voor papa en mama nog een papieren agenda”, vult Vera lachend aan. “En we hebben naast de webshop ook nog een papieren bestellijst, maar die mag je niet bij ons inleveren. Dat is eerder een menukaart, waarna je online bestelt. En echt oude klanten leiden we gewoon door de winkel en nemen op die manier de bestelling op.” Maar boomers zijn niets negatiefs, zo haasten beide zussen zich te verzekeren: “Natuurlijk, we struggelen soms met generatiekloof. Het gaat echt niet vanzelf, en we werken er knetterhard voor. Dus dat is een geruststelling voor andere bakkers die denken dat zij misschien de enigen zijn. Tegelijkertijd hebben we respect voor de ervaring van onze ouders en vullen elkaar in de praktijk juist aan. Bijvoorbeeld met gezamenlijk ideeën voor het inspelen op trends, zoals vegan.”

Nostalgiemuur

Siss&Bro is inmiddels een unieke belevingswinkel met een open bakkerij, winkel met een ruim aanbod in broden, desembroden, cake koek en gebak. En de gelegenheid om te zitten voor een kopje koffie, met een vers belegd broodje of een gebakje rechtstreeks uit de banketbakkerij. De geschiedenis blijft levend dankzij een nostalgiemuur met foto’s van de oude bakkerij en van opa en oma, de eerste generatie Ten Brinke-bakkers. Ook het assortiment bestaat nog steeds in de kern uit het ‘broodtrommelbrood’ en slagroomgebak, en de eigen specialiteiten ’t Ommetje en Ommer koffiekoek die jaarrond verkrijgbaar zijn. Maar daarnaast weten de Siss en Bro hun klanten steeds weer te verrassen. Merel: “We hadden Parade Oliebol over, en hebben daar berlinerbollen met Oreo van gemaakt. Dat werd een groot succes. Dus de week erna deden we een andere vulling: KitKat, Bastogne, stroopwafel, tompouce, Red Bull, aardbeien… Op een gegeven moment vroegen we elke week via Insta aan onze klanten welke berlinerbol zij aanstaande zaterdag wilden. We lieten dan kiezen uit drie smaken en die met de meeste stemmen won.”

Gebakjes met QR-code

Na bijna tien jaar alle energie te hebben gestoken in de winkel aan de Markt, werd in november vorig jaar in Den Ham een kleine ambachtelijke bakker overgenomen die ter ziele was gegaan. Vera: “We wilden die locatie binnen een week nadat de deur dichtging meteen nieuw leven inblazen. Om het warme contact met de klantenkring te houden hebben we gekozen voor een pick-up point. Op de social media hebben we vet hard opgeblazen dat klanten meteen al op zaterdag bestellingen konden ophalen, en dat we maand later helemaal open zouden gaan. Ook verkochten we gebakjes met een QR-code naar een tijdelijke pick-up punt. We wisten niet wat er gebeurde: al de eerste keer moesten er bussen vol brood die kant op.” De plannen zijn om in Den Ham ook een koffiehoek in te richten. “Ik denk dat Den Ham misschien nog wel drukker wordt dan Ommen. We zitten daar aan een doorgaande weg. Bovendien gaan de bakkers in de zomer gewoon drie weken dicht, en ook in de andere vakanties.” De winkel in Den Ham krijgt een eigen team, “Maar”, zo zegt Merel: “Vera en ik proberen er ieder een dag per week te staan. En zeker met de bijzondere dagen. We zijn Siss&Bro, dus we moeten wel zichtbaar zijn.”

Dé 3 tips van Vera en Merel.

  1. Wees niet bang met de tijd mee te gaan. Je kunt je wel verschuilen achter ‘Dat kan ik niet, heb ik niet geleerd’, maar digitalisering is ook innoveren.
  2. Speel in op de actualiteit: ga ook kijken bij andere bakkers, volg ze op social media, stap in de auto.
  3. Luister naar deze generatie, het personeel heeft ook vaak goede ideeën voor het broodje van de maand.