De Klok
  • 10/14

Brood&Ko
blijft in
de familie.

Stefan en Guido nemen zaken over van ouders Ko en Carla van Daalen.

BROOD&KO levert vanuit de bakkerij in Bodegraven elke dag vers brood en banket aan de zeven eigen vestigingen in de omgeving. De toekomst lijkt voor de komende pakweg veertig jaar gewaarborgd, want met Stefan (31) en Guido (28) van Daalen is de vierde generatie klaar om het bedrijf over te nemen: “Wij hebben nog nooit een bedrijf overgenomen en mijn ouders nog nooit een bedrijf overgedragen,dus het is voor ons allemaal de eerste keer.”

Altijd honderd procent samen het bakkersbedrijf gerund, en binnenkort honderd procent samen genieten van de andere dingen in het leven. Ko (67) en Carla (66) van Daalen kunnen de deur van hun bakkerij met een gerust hart achter zich dichttrekken, want het bedrijf is in uitstekende handen bij hun opvolgers. Binnen de familie zelfs. De jonge ondernemers zijn er helemaal klaar voor, hoewel het best nog wennen zal zijn zegt Guido: “Ik ben straks wel opeens de werkgever.”

Geen moetje

Gepusht hebben Stefan en Guido zich nooit gevoeld. Integendeel, vertelt Stefan: “Natuurlijk groei je wel op met ouders die een bakkerij hebben. Maar die stimuleerden ons vooral om te doen wat we zelf leuk vonden. Ik heb wel altijd het bedrijf in mijn achterhoofd gehouden, en daarom Small business en retail management gestudeerd. Aangevuld met een jaar de verkorte bakkersschool en tegelijk hier aan de slag om zo snel mogelijk het vak te leren.” Guido nam wat langer de tijd. “Het was echt geen ‘moetje’. Zo heb ik eerst de vooropleiding Defensie gedaan en daarna vier jaar CIOS in de afstudeerrichting sportmanagement. Pas daarna zag ik dat de bakkerij toch wel een heel gaaf bedrijf is, en ben naar de  Vakschool Wageningen gegaan om versneld brood en banket te leren.”

Zakelijk familieoverleg

Vanaf het moment dat de bedrijfsopvolging ter sprake kwam, werd er zakelijk familieoverleg ingesteld. Stefan: “We hebben daarin een prettige manier met elkaar gevonden om de overdracht stapsgewijs op te pakken. Een paar keer per jaar bij elkaar, puur over het traject: wat vond je wel of niet prettig werken, wat willen we van elkaar weten? Kortom, belangrijke besprekingen voor feedback en afspraken voor de komende periode.” “Sommige beslissingen neem je voor de langere termijn, en dan is onze mening eigenlijk belangrijker dan die van mijn ouders”, vult Guido aan. Inmiddels worden de laatste dingen op papier uitgewerkt. 

Goede match

Wat ongetwijfeld helpt: er zijn geen andere broers of zussen. Dankzij de goede relatie tussen de vier is er bovendien geen externe expertise nodig om het hele proces te begeleiden. Wel praten de broers binnen bedrijvenclubs met andere ondernemers die al ervaring hebben met bedrijfsoverdracht binnen de familie. Onderling waren Guido en Stefan snel uit over hun rollen. Guido: “Mijn ouders hebben altijd een bepaalde taakverdeling gehad, maar dat hoeft niet ónze taakverdeling te zijn. Daarom hebben we een lijstje gemaakt en allebei gemarkeerd wat we willen doen. En dat matchte heel goed. Ik stuur voornamelijk de productiekant aan, dus de bakkerij, productontwikkeling, logistiek, en inkoop. Stefan richt zich op de winkels en de in- en externe communicatie. Financiële en strategische zaken doen we samen.”

Eigentijds bedrijf 

De broers willen de geest van het bedrijf nadrukkelijk bewaren, maar zien ook dat er voldoende uitdagingen zijn voor een eigentijds bedrijf. “We hebben dit jaar onze broodlijn weer doorontwikkeld met lactosevrije producten die allemaal om een bepaalde reden een bewuste keuze zijn. Daarom de naam: KO Bewust.”, aldus Stefan. “Denk aan extra vitamines, meer eiwit, minder koolhydraten of honderd procent Nederlands graan. Ze hebben dus allemaal een eigen verhaal. Daarmee sluiten we aan op wat nú belangrijk is. Zeelandia kon ons daarbij helpen.” Uiteraard zijn de medewerkers meegenomen in dat verhaal. “Op een avond hebben we in de bakkerij aan alle winkelpersoneel het assortiment van de Ko-Bewust broodlijn gepresenteerd. Zeelandia gaf daarbij een toelichting. Belangrijk, want onze mensen achter de toonbank hebben het directe klantcontact en spelen dus een cruciale rol in het succes.”

Tips voor bedrijfsoverdracht

  • Probeer zoveel mogelijk onderling te regelen.
  • Wees eerlijk over feiten, wensen en verwachtingen.
  • Durf afstand te nemen (oude eigenaar)/initiatief te nemen (nieuwe eigenaar).
  • Ga eens praten met collega’s die dit al eerder hebben gedaan.
  • Gebruik de expertise van Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij.